Nilai-nilai murni masyarakat Cina Mayarakat
Cina juga mempunyai sistem kepercayaan dan pandangan semesta yang tersendiri. Mereka memuja nenek moyang dan Tian
(langit) Di samping
kepercayaan primitif iaitu animisme iaitu pemujaan binatang, tanaman atau alam
semula jadi. Ianya wujud di kalangan
masyarakat Cina sejak zaman silam lagi. Masyarakat Cina lebih mementingkan aspek kepercayaaan yang boleh
memberikan kesejahteraaan, kemakmuran, kebahagiaan dan kekayaan. Kebanyakan daripada mereka cenderung kepada konsep kebaikan
dari segi moral dan akhlak manusia. Tumpuan terhadap pemahaman mengenai
diri manusia sendiri lebih diutamakan dalam kepercayaan mereka berbanding
konsep ketuhanan.
Bagi masyrakat Cina kepercayaan dan agama merupakan perkara yang peribadi. Mereka bebas mengamalkan beberapa agama dan kepercayaan yang dirasakan boleh memberikan kesejahteraan dan kebahagiaan hidup selagi ianya tidak bercanggah dengan adat dan budaya mereka. Kebanyakannya tidak mempunyai kepercayaan dan konsep yang jelas tentang kewujud antuhan yang satu seperti yang terdapat dalam ajaran Islam dan Kristian. Masyarakat Cina menggambarkan kewujudan tuhan mereka dalam bentuk dewa-dewi dan mmepunyai perwatakan manusia yang mencerminkan kepercayaan mereka iaitu memmentingkan manusia berhubung dengan kebaikan dunia dan akhirat.
Masyarakat Cina juga mempercayai langit atau (tian) sebagai makhluk unggul yang menguasai nasib seseorang. Ianya juga membawa maksud prinsip tertinggi dalam alam semesta dalam konteks etika Konfusianisme. Di samping itu ajaran seperti agama Buddha, Taoisme dan Konfusianisme menekan aspek etika dan moral.Konsep Ying dan Yang juga mempengaruhi pemikiran masyarakat Cina. Kedua-dua tersebut penting untukmencapai keseimbangan di antara langit dan bumi. ( Soo Khin Wah dalam Tamadun Islam dan Tamadun AsiaUM: 2002: 306-307) Falsafah Konfusianisme merupakan doktrin kenegaraan yang merangkumi aspek- aspek falsafah, keagamaan dan sosiopolitik yang termaktub dalam ajaran Konfusius(551SM-479SM). Seperti yang terkandung dalam kitab Analects, pengajaran utama Konfusius menekankan pengamalan nilai dan sifat moral yang mulia, terutama mengenai perikemanusiaan. Oleh sebab itu manusia berpotensi untuk mencapai 4 jenis sifat yang baik iaitu:
Bagi masyrakat Cina kepercayaan dan agama merupakan perkara yang peribadi. Mereka bebas mengamalkan beberapa agama dan kepercayaan yang dirasakan boleh memberikan kesejahteraan dan kebahagiaan hidup selagi ianya tidak bercanggah dengan adat dan budaya mereka. Kebanyakannya tidak mempunyai kepercayaan dan konsep yang jelas tentang kewujud antuhan yang satu seperti yang terdapat dalam ajaran Islam dan Kristian. Masyarakat Cina menggambarkan kewujudan tuhan mereka dalam bentuk dewa-dewi dan mmepunyai perwatakan manusia yang mencerminkan kepercayaan mereka iaitu memmentingkan manusia berhubung dengan kebaikan dunia dan akhirat.
Masyarakat Cina juga mempercayai langit atau (tian) sebagai makhluk unggul yang menguasai nasib seseorang. Ianya juga membawa maksud prinsip tertinggi dalam alam semesta dalam konteks etika Konfusianisme. Di samping itu ajaran seperti agama Buddha, Taoisme dan Konfusianisme menekan aspek etika dan moral.Konsep Ying dan Yang juga mempengaruhi pemikiran masyarakat Cina. Kedua-dua tersebut penting untukmencapai keseimbangan di antara langit dan bumi. ( Soo Khin Wah dalam Tamadun Islam dan Tamadun AsiaUM: 2002: 306-307) Falsafah Konfusianisme merupakan doktrin kenegaraan yang merangkumi aspek- aspek falsafah, keagamaan dan sosiopolitik yang termaktub dalam ajaran Konfusius(551SM-479SM). Seperti yang terkandung dalam kitab Analects, pengajaran utama Konfusius menekankan pengamalan nilai dan sifat moral yang mulia, terutama mengenai perikemanusiaan. Oleh sebab itu manusia berpotensi untuk mencapai 4 jenis sifat yang baik iaitu:
i.
Perikemanusiaan(ren)
ii. kewaj aran(yi)
iii. kesusilaan(Ii)
iv. kearifan(zhi)
Selain daripada itu ketaatan
kepada ibu bapa juga dititikberatkan oleh ajaran Konfusius. Menurut beliau jugamanusia mempunyai sifat semulajadi yang lebih kurang sama
pada peringkat permulaan hayat. Kesemua nilai yang mulia ini
diteladani orang yang bermoral dan bersikap mulia(xiao). Mensius
menegaskan sifat semula jadi manusia baik ketika dilahirkan. Xunzi
menyatakan sifat semulajadi manusia adalah jahat di
mana usaha individu yang membentuk peribadi ke arah kebaikan. Gaozi
menyatakan sifat semula jadi manusia tidak baik dan tidak jahat. (
Soo Khin Wah 2001 : 306-308). Ajaran konfusius menekankan konsep lima hubungan
dikenali sebagai
Wulun iaitu:
i. Raja
dengan menter
ii. Ayah dengan anak
iii. Suami dengan Isteri
iv. Abang dengan adik
v. Kawan dengan kawan
Konsep diatas
jelas menunjukkan masyarakat Cina mementingkan nilai-nilai mumi yang membentuk masyarakat agar hidup saling
bantu-membantu dan bekerjasama tanpa mengira bangsa. Dalam ajaran Buddhisme pula mementingkan
kesederhanaan dimana asas pengajarannya ialah penderitaan adalah berpunca
daripada hawa nafsu yang merupakan akar kepada pelbagai masalah manusia. Hawa
nafsu yang merupakan akar kepada pelbagai masalah manusia. Ianya dapat
dihindarkan mengikuti lapan jalan yang betul atau jalan pertengahan (middle way) yang mengelakkan diri daripada
melakukan perbuatan melampau yang terlalu mengikut perasaan. Keluarga dan
masyarakat Cina amat mengambil berat tentang hubungan sesame manusia. Walaupun
sistem kekeluargaan tradisional pemah mengalami perubahan namun asas sistem
keluarga yang memusatkan kuasa bapa tetap berkekalan dan berlanjutan sehingga ke hari ini. Dalam tamadun Cina kita
dapat lihat masyarakat tersebut mementingkan nilai kemanusiaan di
mana mereka menganggap manusia mempunyai kedudukan yang unggul dan memainkan peranan
penting dalam alam semesta. Nilai-nilai itu dapat dilihat hasil daripada
humanisme antaranya ialah: ( Soo Khin Wah dalam Tamadun Islam dan Tamadun Asia UM: 2002 : 310-311).
1.
Moral
sebagai ideology
2.
Hubungan manusia dengan alam semesta.
3.
Mementingkan institusi keluarga
4.
Pendidikan diberi keutamaan.
5.
Keharmoniaan merupakan nilai utama
Daripada penjelasan di atas,
jelaslah kepada kita bahawa masyarakat cina atau agamaBudha menyeru penganutnya
berakhlak mulia. Oleh sebab itu masyarakat dan Negara haruslah hidup secara
beretika berbudi pekerti mulia. Ianya jelas menunjukkan bahawa setiap golongan
samada pemerintah dan diperintah mestilah mempunyai moral danakhlak yang mulia.
Keluarga, masyarakat dan juganegara perlu mengetahui peranan masing-masing supaya
kehidupan kita aman dan sejahtera.
No comments:
Post a Comment